User Experience (UX) – co to jest?
UX (User Experience) to skrót od doświadczenia użytkownika. Oznacza ono ogół wrażeń, emocji i interakcji, jakie użytkownik doświadcza podczas korzystania z aplikacji, strony internetowej, systemu lub innego produktu czy usługi.
UX skupia się na zapewnieniu pozytywnego i satysfakcjonującego doświadczenia użytkownika. Obejmuje wszystkie aspekty interakcji użytkownika z produktem, włączając w to interfejs użytkownika (UI), dostępność, użyteczność, wydajność, responsywność, estetykę, łatwość nawigacji i wiele innych czynników.
Jaki jest cel stosowania UX?
Dobry UX ma na celu zrozumienie potrzeb, celów i oczekiwań użytkowników oraz dostosowanie produktu do tych wymagań. Projektanci UX starają się tworzyć intuicyjne rozwiązania, które są łatwe w obsłudze, skuteczne i angażujące.
W procesie projektowania UX zbiera się informacje o użytkownikach, ich kontekście i celach. Na tej podstawie tworzy się strategię UX, a następnie projektuje się interfejs użytkownika, prowadzi testy użytkowników i iteracyjnie udoskonala projekt, aby zapewnić optymalne doświadczenia użytkowników.
Ważne elementy UX to skuteczna nawigacja, klarowność treści, czytelność, responsywność, dostępność dla osób z niepełnosprawnościami i ogólna satysfakcja użytkownika. Projektanci UX starają się zminimalizować trudności, które mogą powstać podczas interakcji użytkownika z produktem, a także tworzyć emocjonalne połączenie między użytkownikiem a produktem.