5 cech dobrego Project Managera w IT

Twoje Drzwi do IT
30 marca 2023
Czas czytania: 3 minut
Poznaj 5 cech skutecznego Project Managera

Spis treści

Project Manager w IT

Project Manager w firmie informatycznej kontaktuje się zarówno z zespołem, zarządem, partnerami zewnętrznymi jak i klientem. Jest on więc odpowiedzialny za zarządzanie projektem na każdym jego etapie. Oprócz podstawowej wiedzy z zakresu Project Managementu, warto aby posiadał także wykształcenie informatyczne lub doświadczenie techniczne. PM’owie muszą więc łączyć w sobie zarówno kompetencje miękkie, jak i twarde. Wynika to głównie z faktu, że projekty IT posiadają pewną specyfikę i różnią się od działań w innych branżach. Project Manager w IT powinien więc znać m.in. proces tworzenia oprogramowania, inżynierię wymagań itp. Dużym plusem będzie także znajomość domenowa na temat branży IT oraz produktu. Ponadto na tym stanowisku należy rozumieć język techniczny, tak by móc porozumiewać się z zespołem deweloperów. Jak można zauważyć, wcześniej wymienione wymagania stanowią pewne podstawy niezbędne do pracy na tym stanowisku pracy – ale które umiejętności tak naprawdę cechują dobrego PM’a?

 

Cechy określające dobrego Project Managera w IT

Zdolności organizacyjne

Project Manager w branży technologicznej powinien umieć organizować pracę nie tylko sobie, ale także zespołowi IT. Na każdym etapie rozwoju warto, aby pilnował zakładanych terminów, budżetu i jakości wykonywanej pracy. To wymaga samodyscypliny, ale także dobrego myślenia analitycznego, bo to właśnie dzięki tym umiejętnościom możliwe jest pozytywne zakończenie nawet najbardziej złożonych projektów. Zdolności organizacyjne są więc niezbędne w branży IT, gdyż Project Manager musi ustalić zakres prac swoich pracowników (deweloperów i programistów), którzy często działają według własnych schematów pracy.

 

Umiejętność pracy pod presją czasu

Kierownicy projektów w IT stale ograniczani są terminami i poddawani presji. To z kolei znacząco utrudnia koncentrację, zwłaszcza gdy klient wymaga usunięcia usterki w systemie w tempie ekspresowym. Dobry Project Manager powinien potrafić łagodzić wszelkie konflikty i nie angażować w nie zespołu – o ile jest to możliwe. Ważne, aby umiał rozwiązać problem, bez angażowania osób trzecich i co najważniejsze bez przenoszenia na nich presji. Spokojny i opanowany Project Manager to taki, który potrafi wyznaczać realne deadline’y i bez pośpiechu realizować projekt zgodnie z założeniami – bo jak wiemy im szybciej, nie zawsze znaczy lepiej.

 

Efektywne delegowanie zadań

Projekty IT zazwyczaj są skomplikowane, a co za tym idzie też czasochłonne. Liczba zadań do wykonania jest duża, dlatego tak ważna jest ich priorytetyzacja. Project Manager powinien umieć wskazać zespołowi, które z nich są kluczowe dla realizacji projektu, a które mogą zostać wykonane w późniejszym czasie. Nie może dopuścić do sytuacji, w której zespół dowolnie realizuje zadania, nie zważając na ich stopień priorytetyzacji w danym momencie. Nieodpowiednie określenie ważności działań może doprowadzić do dużych strat w firmie. Dlatego tak istotne jest ich odpowiednie rozłożenie w czasie wraz z wyznaczeniem deadline’ów

 

Zwinność

Elastyczność jest kluczowa w branży technologicznej! Konieczność dopasowywania się do nowych trendów, zmian technologicznych, wymagań klienta to normalność w IT. Skuteczny Project Manager powinien więc umieć dostosować się do tych warunków poprzez weryfikowanie iteracji w projekcie w celu osiągnięcia pożądanego rezultatu. Powinien także weryfikować, czy zespół IT wie o zmianach, o które poprosił np. klient. Dzięki temu jest w stanie zapobiec licznym nieporozumieniom i w szybkim tempie zaimplementować wymagane procesy i korekty do projektu.

 

Szacunek do zespołu

Oprócz tego, że każdy Project Manager powinien potrafić aktywnie słuchać, warto, aby umiał także budować relacje, oparte na wzajemnym zaufaniu i szacunku. Jest to możliwe do osiągnięcia tylko wtedy, gdy kierownik projektu na pierwszym miejscu będzie stawiał ludzi, a nie zadania. Żaden projekt nie zrealizuje się sam, bez wsparcia zespołu. Dlatego Project Manager powinien komunikować się ze swoim zespołem jasno i otwarcie, ale przede wszystkim z szacunkiem. Dzięki temu zyska poważanie zespołu, ale także wysokie wyniki w projekcie.

 

Już teraz wiesz, jakie cechy powinien mieć dobry Project Manager! Posiadasz wszystkie z nich? A może brakuje Ci jakiejś umiejętności? To sprawdź ofertę naszych szkoleń regularnych i weekendowych!

Kup kurs video online (Nie-)Techniczny PM I i ucz się kiedy chcesz!

Może Cię zainteresować

(Nie-)Techniczny PM I

Szkolenie online

PMasters Toolbox

Karty dobrych praktyk

Brak komentarzy

Może Cię zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *